LOADING

Type to search

Gender i pozycjonowanie prasy

bartekkalucki 2 stycznia 2014
Share

Wydaje się także, choć być może nie spotka się to z aprobatą obu stron genderowego sporu, iż jest to zjawisko trudne do jednoznacznego zaklasyfikowania w kategorii dobra czy zła. Zależy bowiem, co poddajemy ocenie z owego genderowego punktu widzenia. Nie chciałbym jednak w tym artykule zagłębiać się w argumentację obu stron i ferować rozstrzygnięć.

Nieprzypadkowo bowiem w tytule znalazło się nawiązanie do prasy. Nie chodzi jednak o ocenę jej kondycji albo poglądów poszczególnych tygodników czy dzienników na problematykę genderową. Dyskryminację i nierówność w traktowaniu kobiet i mężczyzn widać bowiem jak na dłoni w niektórych salonikach prasowych, w marketach na stoiskach z prasą. Czym się to objawia? Razi przede wszystkim to, jak usytuowane są poszczególne tytuły, do jakich grup są kierowane. W dziale „Kobieta” dostępne są wyłącznie kolorowe magazyny, jakieś horoskopy, coś o modzie, życiu celebrytów. Dla „Mężczyzn” zarezerwowany jest sport, motoryzacja, ale też, co chyba najbardziej uwłaczające dla kobiet, wszelkiej maści prasa o tematyce politycznej, społecznej czy ekonomicznej. Jednym słowem – kobiety do garów i na osłodę do poplotkowania o nowym serialu, a mężczyźni wyłącznie do tych „wyższych” celów. Słynne genderowe „przypisywanie ról” uwidacznia tu się najpełniej. Walka z tego kalibru postawami na pewno nie powinna nikogo gorszyć, a wręcz przeciwnie – zjednoczyć obie strony sporu, bo o pryncypia tu chodzi.

Mówienie o wyrównywaniu szans w życiu społeczno-ekonomicznych, o równych zarobkach przy tych samych kwalifikacjach i tej samej pracy, o jako takiej równowadze w obejmowaniu funkcji publicznych, zasługuje przecież na aprobatę od prawa do lewa.

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

Leave a Reply